61 procent van de winkeliers verwacht hogere omzet in 2017

1 juni 2017

Analysis Retail Market

Winkeliers in Nederland zijn over het algemeen positief gestemd over de ontwikkeling van hun omzet voor het komende jaar. In 2016 zag 54% van de ondervraagde winkeliers de omzet stijgen en voor 2017 verwacht 61% een stijging van de omzet. Gevraagd naar de marges verwacht 48% dat deze gelijk blijven. 32% geeft aan dat de marges zullen stijgen in 2017. Na de neergaande lijn van de afgelopen jaren met veel faillissementen en toenemende leegstand is er weer een positieve ontwikkeling gaande. Buitenlandse beleggers willen in 2017 voor meer dan 1 miljard euro winkels aankopen in met name Nederlandse winkelstraten.

Dit blijkt uit onderzoek van Capital Value dat in de afgelopen maanden is uitgevoerd. Circa 100 winkeliers met in totaal ruim 2.300 vestigingen verspreid over Nederland en 30 grote buitenlandse investeerders deden mee aan het onderzoek. De uitkomsten van het onderzoek zijn gepresenteerd tijdens een bijeenkomst voor internationale investeerders in Amsterdam.

35% van de winkeliers verwacht een toename van het aantal vestigingen en 17% een afname
35% van de winkeliers verwacht dit jaar meer winkels te openen binnen hun winkelketen. 17% van de winkeliers gaf aan vestigingen te willen sluiten. Met name  het wegvallen van concurrenten, de toename van leegstaande winkels met lagere huren, de economische groei en demografische ontwikkelingen bieden retailers kansen om meer vestigingen te openen. In veel winkelstraten in Nederland verschijnen weer nieuwe initiatieven na een geruime tijd van een neergaande tendens. Wel blijkt dat oudere, veelal zelfstandige winkeliers zonder opvolging en/of onvoldoende kennis van moderne verkoopkanalen en marketing, minder positief zijn over hun toekomst. Daarentegen komen er in toenemende mate jonge ondernemers met  vernieuwende formules op de markt.

63% van de ondervraagde winkeliers heeft een webshop, het merendeel met een laag percentage van de omzet
Een groot gedeelte van de Nederlandse winkeliers speelt in op de toekomst waarbij fysieke winkels gecombineerd worden met online winkelen. 63% van de ondervraagde winkeliers heeft een webshop en 10% van de winkeliers zonder webshop geeft aan in de toekomst gebruik te willen maken van een webshop. 5% van de winkeliers is op dit moment bezig met het bouwen van een webshop. Het merendeel van de ondervraagde winkeliers (circa 58%) haalt nog een geringe omzet middels online verkoop (tussen 0 en 5% van de totale omzet). Circa 16% haalt een omzet via een webshop van meer dan 15% van de totale omzet.

Stijging van lasten wordt als grootste bedreiging gezien
35% van de retailers geeft aan stijgende lasten zoals personeelskosten en huisvesting als grootste bedreiging te zien voor hun onderneming. De concurrentie van bestaande winkeliers (14,5%), online retailers (22,5%) en macro-economische factoren worden in mindere mate gezien als bedreiging.

Buitenlandse beleggers willen in 2017 voor meer dan 1,1 miljard euro winkels aankopen in Nederland
De afgelopen 10 jaar is de rol van de buitenlandse belegger op de retailmarkt aanzienlijk toegenomen. In 2016 investeerden buitenlandse investeerders circa 900 miljoen euro in Nederlandse winkels. Uit de onderzoeksresultaten komt naar voren dat de ondervraagde beleggers in 2017 in totaal voor meer dan 1,1 miljard euro verwachten te investeren in Nederlandse winkelpanden. Van deze beleggers heeft een deel nog geen investeringen gedaan in Nederlandse winkels. Het totaalbedrag voor 2017 kan hoger uitvallen omdat niet alle buitenlandse fondsen met een Nederlandse winkelportefeuille hebben meegewerkt aan het onderzoek. De aantrekkende Nederlandse retailmarkt trekt in toenemende mate de aandacht van buitenlandse beleggers, die Nederland, Frankrijk, Spanje en Duitsland als favoriete landen noemen om te investeren.

Beleggers en winkeliers het meest positief over de hoofdwinkelstraten
Ruim 43% van de winkeliers geeft aan de hoofdwinkelstraat te zien als voorkeurslocatie bij het openen van een nieuwe winkel. Ook onder buitenlandse beleggers zijn hoofdwinkelstraten erg populair. Ruim 81% van de buitenlandse beleggers geeft aan met name geïnteresseerd te zijn in panden aan Nederlandse hoofdwinkelstraten. Circa 55% geeft aan te willen investeren in supermarkten.

Marijn Snijders, directeur Capital Value: “Het is mooi om te zien dat zowel winkeliers als buitenlandse beleggers positiever zijn over de ontwikkelingen op de winkelmarkt. Na een neergaande lijn in de afgelopen jaren en veel faillissementen en toenemende leegstand zijn er steeds meer ondernemers die kansen zien. In veel winkelstraten ontstaan weer nieuwe initiatieven. Met name de demografische groei, de trek naar de steden, de economische groei en het beschikbare kapitaal kunnen ertoe bijdragen dat er een nieuwe impuls komt aan de ontwikkeling van de binnensteden in Nederland.”

Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met Marijn Snijders.

« Terug naar het overzicht